Follow my blog with Bloglovin

tisdag 21 juli 2015

Godaste soppan och finaste porslinet

 Hallå där!
Här vaknade vi till gråmulet igen...
Men i dag står 
skruva-ihop-de-sista-skåpen-till-tvättstugan på schemat så det gör inget..;)
I går kväll kom de rara "svärisarna" hit på grillat och bubbelbad.
Å vi hade sån tur att lagom tills de kom försvann alla moln, blixtar o dunder.
Himlen blev blå och kvällssolen gjorde oss varma o glada..;)
 En annan kväll då det också sprack upp lagom till kvällen kunde vi duka lite mysigt ute..
Det är ju bäst att passa på att göra det så fort man kan..;)
För en massa massa år sedan köpte jag två Mateustallrikar, modell: liten mattallrik men för stor 
för att kallas assiett.....hmmm...förrättstallrik kanske....Ja ja..hur som helst..
TVÅ är ju ett lite knäppt antal och de användes aldrig.
När jag köpte dem hade jag dem på en sån där tallriksställning ni vet....
...så hade jag hela altet som fruktfat.
Men det var länge sedan och nu har jag sneglat på de där tallrikarna som stått där bortglömde i skåpet och känt att jag egentligen skulle velat ha vita eller grå....
...men de är ju så rackarns dyra och det är ju bra synd då jag redan hade två..
Då NIX nu har jag bestämt mig...
Grått, vitt och beige är ju dessutom en snygg kombo så jag slog till på två till nu i samma färg.
Så köper jag två till längre fram. (bra med serier som finns år efter år)
Jag köper mina på Nice.
Å nog är de fina?!!
Nog blir det en vacker dukning med den där fina kanten....
 De vita soppskålarna köpte jag för många herrans år sedan på Coop.
Vinglasen och vinkylaren är från Cervera, Skedar ZBH och underlägg Cozy room


 Leilas foccacia som alla här i husest älskar..
Du hittar receptet här.
Så världens godaste och enklaste räksoppa på det...
Ett glas iskallt vitt vin och sommarmiddagen är fulländad...

Räk/kräftsoppa   4pers              
2 msk smör
2 st stora morötter
2 msk vetemjöl
1 l vatten
fiskbuljongtärningar
400 g kavli kräft/räkost
200 g kräftstjärtar
200 g räkor
1 dl vanlig creme fraiche
1 dl chili/paprika creme fraiche
 svartpeppar
 2 msk finklippt dill

Gör så här:
Riv morötterna grovt, fräs dem i smör. Strö över vetemjöl. Späd med vatten, och lägg i buljongtärningarna. Låt puttra en stund.Tillsätt kräftost, crème fraiche, peppar och dill. Låt puttra en stund. Lägg i kräftstjärtarna och räkorna precis innan servering.

Nähä...
Skruva skåp var det ja...
Vi har kompletterat med ett par högskåp så vi kan få ännu mer ordning och reda..;)
Ni ska snart få se den där tvättstugan..
Det har jag sagt länge nu...haha..
Men nu är det snart...;)
Kram Katarina

5 kommentarer:

  1. Fint med de beige'a tallrikarna till det vita! Ja visst måste man passa på när man kan sitta ute! Och den där soppan lät supergod!

    Nähäpp, nu måste jag snabba mig för nu ska vi ut på äventyr igen.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Heeeeeej smulis <2
    Å, ja du vet ju hur svag jag är för porslin;-))
    Å jag tycker man jag använda finporslinet varje dag, vi har inget "fultporslin" längre. Jag menar vardag är det mer än helg, så varje dag ska ju vara lite fest, det blir ju så mycket roligare då :))
    Här har vi växlande idag så jag tänkte först att lillfia o jag skulle ner till stranden, men nu är det så hattigt så det blir nog trädgårdsarbete istället. Maken är i stan o tränar o besiktigar bilen. Jag har varit ute o sprungit istället, hela rundan utan att stanna idag wieeee :)
    Nähä, tror jag ska ut o gräva lite nu ;-)
    Ha en fin fin tisdag o lycka till med skruvandet:))))
    Kraaaaaaaaaamar Anna

    SvaraRadera
  3. Du är mycket duktig på att fixa i ordning det fint för din familia... alltid fräscht också! : )

    SvaraRadera
  4. Så fint du dukat. Skönt att sitta ute och äta.....något vi inte gjort många gånger denna sommaren. Det gäller att passa på då tillfälle ge. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Hej och hå!! Här har man missat en veckas blogginlägg ifrån dig för jag vart på Gotland... Ååå,vad mycket roligt nni har gjort och så fina bordsdukningar... Du kan du! Ha en toppen vecka. Kram Jannice

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥