Follow my blog with Bloglovin

söndag 1 maj 2016

Killstudenten VS tjejstudenten...

Student 2016....
Tänk att vi har en student att fira i år....
Jag fattar det inte riktigt.

Jag tyckte det var konstigt för 2 år sedan då R tog studenten.
Men det här är nog ännu knepigare...
Hur har det gått till?

Jag som innerst inne fortfarande nästan ser mig som en småbarnsmamma....
....så tar min bäbis studenten....
JÄTTE KONSTIGT!!

Men väldigt roligt förstås...;)
Skillnaden på att ha en killstudent och en tjejstudent är megastor...
...i alla fall här hos oss...

Killstudenten..där tog vi en dag på stan, köpte kostym, skor och mössa
så var det inget mer med det...
Vi planerade mat till festen osv...

Tjejstudenten......pjuuhh....
Först var det mössan...
..den beställdes låååångt före jul och då var det ett fastligt
tittande, jämförande och ojande över om vad det skulle stå och vart...
När den pärsen var över kom vi till det här med klännning....
OMG....
Alltså nog för att jag gillar att titta på klänningar...men 
oooooj vad skönt det var när den rätta äntligen kom hem.....;)
Efter olika felköp och velande hit och dit föll valet tillslut på den här.
Alltså huuuuur fin??
Klassisk, enkel och elegant. 
En modell hon kommer kunna använda igen och igen och igen.
Märket är Hillfigger och du hittar den här.

När det kommer till klänningen och vår prinsessa måste den fixas lite.
Den är lagom över bysten men alldeles för stor för övrigt.
Jag ska visa er i ett eget inlägg hur enkelt man syr in....plättlätt...;)

Skorna blev ett par höga sköna med kilklack. 
Även dom från Hillfigger. Här hittar du dem.
Jag får dagliga rapporter om hur länge hon övningsgår i skorna...haha...

SKÖNT tänker man nu....hela outfiten klar...
..meeen... tjejstudenten måste ju även ha full koll på
frisyren.....det har goooglats och ältats fram och tillbaka...
ska det vara si eller så...ska det färgas eller inte...

Lägg nu till att det ska gås på bal också....
Alltså samma procedur med klänning, skor och frisyr där...;)
Det ska fotas och åkas på förfest..osv...
Den klänningen är så sagolikt vacker så den tar vi i ett eget inlägg.

Vart var vi...
joo...
Man kan ju tro att tjejstudenten nu känner sig nöjd och färdig....
men näää...
..en dag kom hon hem och sa...
-Mamma har ni beställt skylt än??
-VA???!! sa jag...
-JA...ALLA andras mammor har redan beställt...
...det tar JÄTTE lång tid att få hem...å vilken bild ska ni ta??

-Det har väl inte du med att göra? sa jag....vi kanske inte ens ska ha någon skylt....
-HAHA....KUL!!! blev svaret....

Så kom det tydliga önskemål om dekorationer här hemma och att hon minsann 
inte behövde åka i en fin bil hem som storebror gjorde....
Vilken låt hon ska springa ut till är det senaste i raden..
På K´s skola får man välja 15 sekunder från en låt som man vill ska 
spelas upp då de säger hennes namn och just hon springer ut.
Vi lyssnar och jämför...provdansar och hoppar.....

Nu kanske ni tycker att vår prinsessa låter otrevlig och bortskämd....
Då vill jag verkligen poängtera att så är varken tonen eller stämningen...
Utan mer ett litet ängsligt kontrollbehov från hennes sida..
Lite rädd att något ska glömmas bort...
(haha...hur vi nu skulle kunna göra det)
Hon är väl medveten om att vi är oerhört rättvisa då det gäller våra barn och 
att vi alltid strävar efter att ge dem lika mycket tid och uppmärksamhet....

Det sistnämnda kan ju dock vara svårt då man har en son som liksom rycker
 på axlarna åt det mesta och en dotter som studsar upp och ner som en gummiboll....
(precis som jag)...och liksom vill vara med i allt....
Skillnaden på killstudenten och tjejstudenten är alltså tiden...
Tiden till alla dessa förberedelser....
Förberedelser och ältande....jämförande och drömmande...

Den tiden som jag ju älskar...
Jag ÄLSKAR att hon vill dela allt det här med mig...
Jag ÄLSKAR att det är mig hon frågar om allt det här.....
Jag ÄLSKAR att hon vill att jag ska vara delaktig..
Jag ÄLSKAR vår tjejstudent mer än det finns ord till...
...och jag känner mig så så tacksam att hon både tar och ger så mycket tid att
det räckte till ett låååångt inlägg...även om det här är en kort version.....;)

Kram Katarina

8 kommentarer:

  1. Haha, viss skillnad ja! Det är så härligt när ungarna vill att man ska vara med och de frågar om råd o s v. Det betyder ju att man liksom är viktig. Ens tankar är viktiga, liksom.

    Hennes outfit var outstanding! Den kommer bli perfekt på er söta prinsessa!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Heeeeej smulis!!
    Hoppas ni har det bra "over there"! :))
    Har inte hunnit läsa ikapp allt än, ska göra det ikväll:))
    Min första tanke.. Bara att starta ett konto till och börja spara alltså *ha ha ha*
    Lotta o jag diskuterade just detta härodagen.. Pju... Klänningar, makeup, hårupsättning, skyltar, mat, dricka, skor... Inbjudningskort..!
    Ja, jösses alltså :)
    Men samtidigt sååå himla roligt.
    Å henna klänning och skor... Såååå fina!!! Å balklänningen har vi ju med fått n tjuvkik på ;-)
    Du kanske ska ta o boka in dig en helg här nere sen så får jag serera dig bubbel på löpande band, den mat du vill ha och sova så länge du vill ;-)
    Å ja, vi kan ju gå så all in man kan, för det är once in a lifetime att fira en egen student här hemma.
    Har en känsla för att jag kommer gå bananas *ha ha ha ha *
    Ha en underbar söndag!
    Nu ska jag slänga mina svettiga joggingkläder i tvättmaskiner o göra mig klar för kalas:))
    Ha en underbar söndag!
    Kramar i stora lass!
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Här ska vi fira en tredje student men vi har ju bara killar så smidigt för oss förstår jag haha ;) Så fin hon bli i snygga klänningen och skor! Å tack för påminnelse om skylt, kanske dags att börja kika på det... Kramis Suss

    SvaraRadera
  4. Applåderar!! Så snyggt!! Blev sugen på outfiten till mig själv.
    Jag hade min sista student i fjol. Så underbart roligt var det! Solen sken och syrenerna blommade. Lycka till med allt!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Vilket fint inlägg Katarina. jag berörs så ofta när du skriver, antingen tokskrattar jag eller bölar lite. Här har vi en student också och jag har inte hunnit tänkt så mycket på vare sig det ena eller det andra. Vad fin hon kommer vara när hon springer ut, din lilla prinsessa. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Åh förstår dig precis ! Exakt sååå var det, hade tjejstudent ( vilken himla bra förklaring hihi) förra året och jag tror banne mig det var den roligaste dagen i mitt liv precis som i hennes ...alla förberedelser och våndor hit och dit och så till sist den stora dagen när de står där redo att ta det där steget ut i det nya okända , vilken lycka . Så ja säger bara ;njuuut!!!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Birgitta Andersson16 maj 2016 kl. 16:06

    Hej, så fin hon kommer att bli :)
    Jag har också en tjejstudent från TBS fast i Uppsala, hennes klänning behöver också justeras eller också måste hon ha pizza och chips diet fram till den stora dagen ;)
    Det kanske ändå är bäst att mamma plockar fram nål och tråd och fixar det istället :D
    Lycka till med din sömnad.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah ja det låter ju som ett bättre alternativ..;)
      kram tebaks..♥

      Radera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥